Influencer jelentése
Influencer jelentése lényegében nem más, mint professzionális befolyásoló. Magyar szó nincs rá, ezért magyarban is az influencer kifejezés terjedt el. Az influencer jelentése kifejezhető még úgy is, hogy egy olyan személy, aki önmagát sajtótermékké alakítva a közvéleményt befolyásolja. Viták folynak arról, hogy ezek a személyek közszereplők -e, és ha igen, akkor milyen formában alkalmazhatóak rájuk a közszereplőkre vonatkozó törvények. Az utóbbi időben sok vita volt, miután kiderült, hogy néhány influencer zaklatja a híveit. Például volt olyan botrány, amiben az influencer fiatal lányokról kért meztelen videókat.
Az influencer jelentése tehát egy olyan személy, aki közösségi oldalakon önmagát sajtótermékké kreálva befolyásolja a közvéleményt. Magyar viszonylatban számos ilyen influencer van, ilyen például a Videómánia videóblog, vagy Zsíros Deszka japán vlogja. Az influencer jelentése tehát elkülönül azoktól, akik valamilyen terméket hoznak létre, és az által lesznek népszerűek. Az influencer sokkal inkább egy olyan figura, amely létező termékeket vagy jelenségeket, helyeket, országokat mutat be a saját véleményén keresztül.
Az influencer jelentése a YouTube előtt
Az influencerek megjelenése a YouTube érát követően kezdődött meg. A kétezres években a fogalom még nem létezett, noha számos videós töltött már fel akkor is tartalmakat. Az influencer jelentése, mint fogalom, csak a tízes évek elején kezdett el terjedni. Ekkorra vált általánossá a videóblogok és a YouTube használata, és ekkortól datálható a videók pénzé tételének lehetősége. Noha egy néző elég kevés bevételt jelent (ma már csak 10000 videónéző után fizet kb. 500 forintot a YouTube), az influencerek sikeresen monetizálják a közszerepléseiket. Noha a legtöbb influencer nem ebből él, hanem pénzt fogad el bizonyos bemutatótartalmakért cserébe, vagy pedig adományokat fogad el a nézőitől. Az internetes munkákról korábbi cikkünkben már írtunk.
Hogy lehet ebből megélni?
Ahhoz, hogy valaki csak ebből megéljen, nagyon nagy nézettség és ismertség kell, ezért nem jellemző az, hogy az influencerek csak ebből éljenek. Külföldön ez gyakoribb, de Magyarországon általában valamilyen szolgáltatásokkal kötik egybe a tevékenységet. Ilyen például Czibók László testépítő, aki konditermet üzemeltet, és az ottani tapasztalatait osztja meg a nézőivel. Mint látható, az influencerek számára a leghatékonyabb üzleti modell az, hogyha a videózást a létező bizniszükkel kapcsolják össze, és a kettő egymást katalizálva növelheti a bevételüket.
A hagyományos blogok vége
A kétezres években a blogolás volt a divat. A helyét mára átvették a WEB2 éra közösségi hálózatai. Ilyen például az Instagram, vagy a Twitter. Annak ellenére, hogy az Instagram Magyarországon nem is népszerű, számos magyar influencerrel találkozhatunk ott is. Ha szükségünk van egy Influencerre ahhoz, hogy reklámozhassunk valamit, akkor segítségünkre lehet ebben az influencerkereső. Az influencerkereső révén megtalálhatjuk a népszerű magyar videósokat és más influencereket, akikkel aztán üzletelhetünk.
Az influencerek térnyerése
A YouTube videósok jelentősége napjainkra megnőtt. Az emberek sokkal inkább hisznek egy ismerős, megbízható arcnak, mint egy hírportálnak. Az influencerek nagy kihívást jelentenek a hagyományos média elé, és a politikai influencerek is megjelentek már a porondon. Ilyen például Vona Gábor, a jobbik volt elnöke, aki a választási vereséget követően úgy döntött, politikai influencer lesz.
Influencerek a jövőben
A jövőben alighanem sokkal több influencerrel találkozhatunk majd. Már látható a trend, hogy sokan mindenféle biznisz és üzlet mögé videóblogot és web-profilokat építenek. Az influencer jelenség terjedésével lehetséges, hogy a jövőben minden nagyobb márkának lesz egy influencer-arca, akik segítenek az adott márkát építeni némi profitért cserébe. Az influencerek a web3 éra előhírnökei, hosszú távú hatásukat egyelőre nehéz lenne megjósolni.