A Messenger emoji valószínűleg a Facebook és a Skype leg közutálatnak örvendőbb találmánya. Rejtély, hogy a Messenger emoji gyökerei hová nyúlnak vissza, de Japánban kezdték el először az emojikat használni. Kezdetben kanji karaktereket kombináltak össze mosolygó figurákká és más érzelmek kifejezéséhez is elkezdték őket használni. Később elkezdték az emojikat különféle csevegő alkalmazásokba integrálni. Mára eljutottunk a Messenger emoji korszakához, ahol komplett figurák állnak rendelkezésünkre érzelmeink kifejezésére.
A Messenger emoji előtt tehát a kínai és japán karakterkészletet felhasználva lehetett aranyos figurákat kirajzolni. Később aztán a csevegőalkalmazások eljutottak arra a szintre, hogy képeket is lehetett velük küldözgetni. Az egyik első az MSN Messenger volt, itt a rendszer a szmájlikat már automatikusan képekké alakította. A szmájlik kezelése aztán szép lassan az összes alkalmazásban elterjedté vált.
Szmájli? Ugyan, legyen belőle unicode karakter
Az unicode karakterek azért lettek megalkotva, hogy a segítségükkel meg lehessen jeleníteni minden nyelv karakterkészletét. Az unicode 16 biten tudja a karaktereket eltárolni. A hagyományos ASCII karakterkészlet csak 8 biten tárolta a karaktereket. Tehát 256 darab karakterből ezzel 65536 db felhasználható karakter lett. A 65536 db karakterkészlet persze nincs teljesen feltöltve, a japán és kínai kanjik csak tizenötezer helyet vesznek el. További néhány ezret az indiai, héber, arab, koreai, és más keleti nyelvek írásjelei foglalnak el. Viszont maradt még így is egy csomó üres slot, amit fel lehetett tölteni.
Miután mindenféle matematikai figurát, dekorációt, számot, brail írást implementáltak, elkezdték a szmájlikat, később az emojikat is belerakni a karakterkészletbe. Persze ezzel nem mindenki értett egyet, a Linux karakterkészlete például továbbra sem jeleníti meg ezeket a furcsa karaktereket. Érdemes elkerülni ezért ezeket az emojikat, mert az eszközök egy komoly hányadán nem fognak megjelenni.
Emoji, mint üzlet
A Facebook csapott le először az ötletre, és kitalálta, hogy a fizetős ügyfeleknek speciális emojikészletet ad. Ezek az emojikészletek a beépített (és igencsak ronda) szmájlikészletet cserélik le jobbra. Az emojik a szmájlikkal ellentétben mindenkinél ugyanúgy jelennek meg. Az ilyen dolgokra pénzt áldozni hajlandó vevők több ezer emoji téma közül választhatnak. A fiatalok gyakran élnek is ezzel a lehetőséggel.
A dolog pszichológiája
Ha valaki egy menőbb emojikészletet használ, és az abban elérhető szmájlikat elküldi másoknak, azzal a többieket is arra sarkallja, hogy ezt a menőbb készletet használják. A dolog virális, hiszen ahogy a fiatalok egymás öltözködését és stílusát is lemásolják, így tesznek az emojikkal is. A dologgal leginkább azok járnak jól, akik eladják ezeket az emojikat. Eközben a felhasználók másik hányadát egyszerűen az őrületbe kergetik az idegesítő animált képek, amelyeket egyetlen mozdulattal be lehet szúrni.
Minden közösségnek saját emojikészlet
Az autó fanoknak autós emoji. A vonatfanoknak vonatos emoji. A Family Guy szerelmeseinek Family Guyos emojikészlet. Mindössze 1$-ért. Az emoji az új csengőhang, amely körül a fiatalok a fejüket összedughatják. Ezzel persze semmi baj nincs, éljen a kapitalizmus. Mindenki azt vesz, amit akar, és azt ad el, amit akar, a piac dönt. Inkább csak az jelenti a problémát, hogy a technológiát nem lehet blokkolni.
A legnagyobb vesztese az egésznek az, akit ez az egész őrületbe kerget. A képek letiltása megoldja a problémát, viszont az az összes képet blokkolja. Tehát ha blokkolod a Facebookon a képeket, akkor tulajdonképpen az egész Facebook értelmét veszti. Várható, hogy a jövőben megjelennek olyan pluginok, amelyek képesek az emojikat szűrni.